
NÆSTVED: I Næstved Kommune fik borgerrådgiver Birgitte Vallø i 2023 379 henvendelser om i alt 393 sager, en stigning på 12 procent i forhold til året før. Det fremgår af rådgiverens årsberetning, oplyser kommunen
I beretningen kommer borgerrådgiveren med anbefalinger på to områder; Center for Arbejdsmarked og Center for Børn og Unge.
Der er flest henvendelser på Center for Arbejdsmarkeds område. Hovedparten af henvendelserne handler om råd og vejledning, men der er f.eks. også klager over lang sagsbehandlingstid og uklar vejledning om, hvad næste skridt er i sagerne. Der er derfor fokus på netop det i borgerrådgiverens anbefalinger til centret.
Fokus på klagepunkter
På Center for Børn og Unges område er hovedparten af henvendelserne klagepunkter i en eller anden form. Det er særligt klager over, at sagsbehandlingsfrister ikke overholdes, at borgerne ikke kan få at vide, hvornår de kan forvente svar, og at det er vanskeligt at træffe centret. Det er derfor borgerrådgiverens anbefaling, at centret har fokus på dette.
I Center for Børn og Unge fortæller man, at man netop er i gang med at arbejde med de punkter, som borgerrådgiveren nævner i sine anbefalinger. Det gælder blandt andet et forløb med Socialstyrelsens permanente taskforce, der fremlagde sine anbefalinger i december 2023.
Konkret har Center for Børn og Unge i det seneste år gennemført en opnormering og efteruddannelse på handicapområdet, reduceret ventetiderne for en lang række støttende indsatser, reduceret svartiden for klagesager og arbejdet med den gode borgerrettede kommunikation og kvalitet i sagsbehandling.
Et beskedent antal
Hvad stigningen i antallet af henvendelser fra 2022 til 2023 skyldes, har borgerrådgiveren ikke et entydigt svar på.
- Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men jeg arbejder hele tiden på at udbrede kendskabet til, at Næstved Kommune har en borgerrådgiverfunktion. Det er vigtigt, at borgerne ved, at jeg findes, så de har en uvildig at tale med om deres samarbejde med Næstved Kommune, siger Birgitte Vallø.
I 2023 havde Næstved Kommune omkring 20.000 sager, hvor der er en borger direkte tilknyttet.
Rådgiveren understreger, at hun møder et beskedent antal borgere i forhold til det samlede antal henvendelser, ansøgninger med mere, der hver dag behandles i kommunen.
Borgerrådgiveren er en uvildig funktion, der refererer direkte til byrådet. Formålet er at styrke dialogen mellem borgerne og kommune samt at bidrage til sikring af borgernes retssikkerhed i forbindelse med sagsbehandling og forvaltningsvirksomhed.
Formålet er desuden at være en ekstra indgang for borgere, brugere og erhvervsdrivende til at klage over forhold, der vedrører Næstved Kommune.
dotn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.