24 tætskrevne sider med konkrete eksempler på et udvalg af de mange krav og regler fra statens side, som øger udgiften til administration. Det har de midtjyske kommuner nu samlet ind, fordi regeringen vil spare 3 mia. kr. på kommuner (og regioners) administration og 3 mia. kr. på beskæftigelsesindsatsen, lyder det fra KommuneKontaktRådet, KKR, i Midtjylland.
- Når vores medarbejdere skal bruge tid på at registrere for eksempel hver gang en handicappet borger får en sele på i sin egen stol – for vel at mærke at forhindre at borgeren falder ud af stolen og slår sig – så er de administrative krav til kommunerne gået for vidt, udtaler formand for KKR Midtjylland og borgmester i Randers, Torben Hansen (S).
På socialområdet kan der søges om forhåndsgodkendelse af magtanvendelser – som fx når en sele skal sikre, at borgeren ikke falder ud af sine stol. Selvom ”magtanvendelsen” dermed er lovlig og i øvrigt sikrer omsorg for borgeren, skal det alligevel registreres hver gang. Det betyder, at de medarbejdere kommunerne har ansat, skal bruge tid ved skrivebordet i stedet for at være sammen med de borgere, de er ansat til at støtte.
Eksemplet er blot et af mange som de midtjyske kommuner i lighed med kommuner i resten af landet kæmper med i en presset dagligdag. Et andet eksempel er hvor personalet slukker et barns Ipad, fordi barnet skal sove. Det skal registreres som en magtanvendelse, som tager tid, der kunne være brugt på pædagogisk støtte.
Kommunerne står i krydspres
Særligt socialområdet udfordres af en tendens til, at løbende ny lovgivning medfører at der skal prioriteres ressourcer til kontrol og et væld af tilsyn frem for egentlige sociale indsatser, og dermed står kommunerne i et krydspres mellem krav fra forskellige parter.
Der er rigtig mange tilsyn for tilbud inden for socialområdet. Det gælder Det Sociale Tilsyn, Styrelsen for Patientsikkerhed, Arbejdstilsynet, brandtilsyn, kriminalpræventivt syn, personrettet tilsyn, fødevarekontrol, veterinærtilsynet, revision, datatilsyn osv. Og dertil kommer afgørelser fra Ankestyrelsen.
Listen er ikke udtømmende og rammer forskelligt på de enkelte sociale tilbud alt efter, hvilken målgruppe et tilbud er lavet til og alt efter de fysiske forhold.
Samtidig koordinerer de mange forskellige myndigheder, der fører tilsyn med tilbuddene ofte ikke med hinanden, og dermed skal en leder af et tilbud håndtere rigtig mange tilsyn. Det er et stort administrativt arbejde, som tager tid fra den socialpædagogiske udvikling af det tilbud, man er ansvarlig for.
De mange eksterne krav til kommunernes praksis, fx fra Ankestyrelsen eller tilsynsmyndigheder, peger desuden ikke altid i samme retning, og kommunerne oplever nogle gange, at kravene kan være decideret modsatrettede.
Umulige situationer
På botilbud med borgere i risiko for selvmord, sker der ofte det, at personalet er nødt til at låse sig ind i borgerens lejlighed. De har en nøgle efter aftale med borgeren og en nøgleaftale, som borgeren og personalet har udarbejdet sammen. Når personalet låser sig ind i borgerens lejlighed uden samtykke/når det ikke er i overensstemmelse med nøgleaftalen, skal det registreres som ulovlig magtanvendelse.
Samtidig kan en lægefaglig vurdering have præciseret overfor personalet, at den pågældende borger skal overvåges af botilbuddet. Dermed er personalet ofte nødt til at låse sig ind i en borgers lejlighed og derfor registrere det som en magtanvendelse.
- Vores pædagogiske personale står ofte i umulige situationer, hvor de skal tage stilling til hvilken regel, der er vigtigst at overholde. Det kan vi ikke byde de medarbejdere, der i bund og grund bare gerne vil yde mest mulig omsorg for borgeren, udtaler næstformand i KKR Midtjylland og borgmester i Ikast-Brande Ib Lauritsen (V).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.