
AARHUS: Det behøver ikke være forældrene, men kan lige så godt være andre i de unge tosprogedes netværk, der skal samarbejde med skolen for at få de bedste resultater.
I hvert fald på linjen 'Klar Parat Start' eller KPS, der er et projekt med almen undervisning i dansk, matematik og samfundsfag for tosprogede elever.
Claus Bentsen, der er forstander på Århus Produktionsskole, har i det hele taget tre råd til folkeskolen, når det gælder arbejdet med tosprogede. Århus Produktionsskole har med 18 års undervisning af tosprogede sikret gode resultater or langt størsteparten af de flere end 1000 to-sprogede, der har gået på det særligt tilrettelagte undervisningsforløb, Klar Parat Start, som Turgay Citirikkaya står for:
- Vores elever på KPS er - med undtagelse af flygtninge fra Modtagelsesklassen - født og opvokset her i Danmark. Det ærgrer mig, at de kan slippe hele vejen gennem folkeskolen uden at tilegne sig de nødvendige egenskaber i dansk og matematik, pointerer Claus Bentsen, der ikke har det præcise svar på, hvorfor folkeskolen i nogle tilfælde ikke løfter sin opgave, men derimod tre kvalificerede bud på løsninger:
Mere praksis efter 5. klasse, tak
- For det første har Folkeskolen afsat meget begrænset tid til forældresamarbejde pr. elev. Det første, vi og Turgay gør her på KPS, er at finde de rette ressourcepersoner i den unges eget netværk. Det kan være familie, men det er ikke altid forældrene. Samarbejdet med den unges nære relationer er det vigtigste succeskriterie på KPS.
- Det andet er konsekvens. Turgay tager kontakt til ressourcepersonerne med det samme, der opstår slinger i valsen hos den unge.
- Sidst - men ikke mindst - er folkeskolen for teoretisk. Der mangler simpelt hen praksis i fagene efter 5. klasse. Ikke mindst til de tosprogede, vurderer Claus Bentsen.
Klar Parat Start er beregnet til unge,
som ikke har folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik - eller som har lave karakterer (-3 og 00 og evt. et enkelt 02)
som har brug for en struktureret hverdag
som vil have gavn af almen- og værkstedsundervisning med tæt opfølgning, forældresamarbejde og praktik
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.