Over halvdelen af de adspurgte pårørende til plejekrævende personer vurderer, at flere digitale løsninger generelt kan være en hjælp i dagligdagen, og 62 pct. af de adspurgte er helt eller delvist enige i, at det vil lette deres dagligdag, hvis de kunne booke konsultationer med myndigheder online. Pårørende til plejekrævende personer efterspørger således en 'digital håndsrækning' til plejearbejdet, viser en undersøgelse fra KMD Analyse i samarbejde med Ældre Sagen og Pårørende i Danmark.
KMD Analyse har undersøgt erhvervsaktive eller studerende pårørende til plejekrævende personer, og undersøgelsen viser, at hver femte pårørende svarer, at deres fysiske helbred påvirkes negativt af, at de tager ansvar for at hjælpe en plejekrævende person, og hver fjerde svarer, at det psykiske helbred påvirkes negativt.
Behov for sammenhængende løsninger
Fra leverandørsiden lyder opfordringen, at der skal samarbejdes bredere for at få skabt mere integrerede løsninger, som tænker de pårørende ind på alle niveauer i de sundhedsfaglige og sociale processer.
- Undersøgelsen er et signal om, at vi i Danmark kan blive bedre til at udvikle digitale sundhedsløsninger, som letter dagligdagen for ikke blot de plejekrævende, men også de pårørende. Det kan man for eksempel gøre ved at øge brugen af videoteknologier, som giver pårørende mulighed for at deltage i konsultationer og møder på distancen og dermed reducere transporttid og fravær fra arbejdet, siger Christian Scheuer, direktør for KMD Sundhed og Social.
Christian Scheuer påpeger, at kommuner, regioner, organisationer og leverandører i samlet flok må løfte opgaven med at udvikle sammenhængende løsninger.
Find undersøgelsen her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.