dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksundhed
doi
DK Debat
Social- og Ankestyrelsen inviterer Nyborg til et taskforce-forløb
En måned før BDO-rapporten med beskrivelser om mangelfuld sagsbehandling på Nyborgs specialiserede socialområde blev offentliggjort, blev kommunen inviteret til et nyt tasforceforløb af Social- og Ankestyrelsen.
Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

Social- og Ankestyrelsen inviterer Nyborg til et taskforce-forløb

Ankestyrelsen bad i 2022 Nyborg Kommune genbehandle 50 procent af klagesagerne mod kommunens børnehandicapområde.

NYBORG: På onsdag skal social- og handicapudvalget i Nyborg Kommune godkende en invitation fra Socialministeriet, som endnu engang vil sende kommunens børnehandicapområde i et taskforce-forløb. Det fremgår af dagsordenen for det kommende udvalgsmøde.

Årsagen til invitationen er, at Ankestyrelsen i 2022 bad Nyborg Kommune genbehandle 50 procent af de klagesager fra kommunen som styrelsen traf afgørelse i. Det fremgår af Socialministeriets seneste Danmarkskort over omgørelsesprocenter på børnehandicapområdet i landets kommuner.

Invitationen blev sendt til Nyborg Kommune 3. november sidste år. Det er cirka en måned før BDO-rapporten blev offentliggjort. En rapport, der bl.a. beskriver bekymringer om forråelsesadfærd, ulovlige forhold og mangelfuld og langsommelig sagsbehandling på kommunens specialiserede socialområde.

Et forløb på to år

Det bliver ikke første gang at Nyborg Kommune ender i et samarbejde med Social- og Ankestyrelsens taskforce på handicapområdet.

På DK Nyt har vi tidligere beskrevet, at taskforcen i 2016 orienterede borgmester Kenneth Muhs (V) om lovbrud og problematiske forhold på kommunens børnehandicapområde. Derudover gjorde Socialstyrelsen endnu engang kommunen opmærksom på problemerne i 2019.

Det er flere af de samme problemer, som bliver beskrevet i BDO-rapporten fra december, og som efterfølgende affødte en masse kritik mod Nyborgs borgmester og andre politikere, fordi de i flere år ikke har reageret tilstrækkeligt på opråb og underretninger.

Hvis social- og handicapudvalget godkender invitationen, begynder et samarbejdsforløb med taskforcen på to år. Til en start foretager taskforcen en analyse af kommunens sagsbehandling og giver på baggrund af det anbefalinger til, hvordan kvaliteten i sagsbehandlingen kan styrkes.

Efter analysen samarbejder kommunen med taskforcen om et udviklingsforløb, hvor kommunen får hjælp til at realisere anbefalingerne.

Forstå Nyborgskandalen

Få dage efter BDO-rapporten blev offentliggjort den 5. december sidste år blev flere medarbejdere på Nyborg Kommunes specialiserede socialområde hjemsendt. Rapporten beskriver en kultur, hvor revisionsvirksomheden BDO bl.a. frygter at der er foregået forråelse blandt en gruppe medarbejdere.

Rapporten beskriver en række alvorlige bekymringer. Mangelfuld og langsommelig sagsbehandling, manglende opfølgning på sager og handling på underretninger, forråelsesadfærd og utilstrækkelig ledelse er blandt konklusionerne. De ulovlige forhold er foregået i en årrække.

Det helt store forklaringsproblem for Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V) og byrådets politikere er, at konklusionerne i BDO-rapporten ikke er ny viden for dem. Borgmesteren og social- og familieudvalget har kendt til problemerne og de ulovlige forhold i mindst syv år. Medier kan indtil videre dokumentere at hele byrådet tidligst bliver gjort opmærksom på problemerne i borgerrådgiverens årsberetning for 2021.

Nyborgs direktion har desuden fået kritik for dens håndtering af sagen over for medierne. Den 13. december sendte kommunaldirektør Tim Jeppesen en Q&A via mail til byrådspolitikerne, hvori han anbefalede kommunens politikere at lyve om at de ikke vidste noget om problemerne, hvis de blev kontaktet af journalister.

Kilde: BDO, Nyborg Kommune, DK Nyt

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.