
De intensive læringsforløb, hvor fagligt og socialt udfordrede skoleelever tilbydes intensive kurser uden for deres normale skole, vinder frem i disse år. De såkaldte turboforløb kaster ofte stærke resultater af sig på kort sigt, hvor elever har rykket sig helt op mod to læringsår på bare tre uger.
Men alligevel er de ikke nødvendigvis den bedste måde, kommunerne kan hjælpe svage elever på, mener Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI). Det skriver Politiken tirsdag.
- De intensive forløb giver nogle konkrete, øjeblikkelige resultater med gladere og fagligt stærkere børn, og det er nok derfor, de bliver brugt. Men man bør overveje, om det er der, investeringen giver mest. Hvis man vil styrke børnene fagligt på længere sigt, er sommerskoler ikke nødvendigvis den rigtige vej frem. Og de kan ikke stå alene, siger forskningscenterets administrerende direktør, Agi Csonka, til Politiken.
SFI har analyseret resultaterne af 69 internationale studier, der har set på, hvordan forskellige initiativer styrker de faglige resultater hos elever med en såkaldt svag socioøkonomisk baggrund. Her tyder resultaterne på, at sommerskoler har en begrænset effekt på elevernes langsigtede resultater, mens eksempelvis tutorordninger og bedre feedback på elevens egen skole giver et større udbytte.
Egne skoler bør prioriteres
- Det interessante ved de her intensive forløb er, at de viser, at børnene har evnerne. Når de kan løfte sig flere læringsår på bare en enkelt sommer, er der jo et potentiale, som det dybest set er ret skandaløst, at skolerne ikke kan løfte til hverdag. Meget af det skyldes selvfølgelig begrænsede ressourcer, men netop derfor er det også vigtigt, at man sørger for at bruge pengene rigtigt, siger Agi Csonka.
Formanden for børne- og kulturudvalget i KL, Anna Mee Allerslev (R), siger i et skriftligt svar til Politiken, at hun støtter SFI’s vurdering af, at der først og fremmest skal fokuseres på at hjælpe eleverne på deres egne skoler:
- Ferieskoleforløb kan styrke elevernes selvværd, udholdenhed og lyst til at lære. Men det skal suppleres af en stærk indsats på elevernes egne skoler og et tæt samarbejde med elevernes forældre, siger hun.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.