HELSINGØR: Hvad gør man, når en lokal entreprenørvirksomhed gerne vil ansætte 10-15 flygtninge om året, men arbejdspladserne ligger spredt rundt omkring på byggepladser, og flygtningene har svært ved at nå frem om morgenen?
Den situation er opstået i Helsingør, hvor virksomheden Barslund har tilbudt sig som praktiksted og senere arbejdsplads for flygtninge. Barslund stiller normalt biler til rådighed for sine medarbejdere, men da flygtninge sjældent har noget dansk godkendt kørekort, dur den løsning ikke.
I stedet opstod tanken om, at kommunen kunne tilbyde transport. Den løsning blev imidlertid nedstemt i et enigt beskæftigelsesudvalg, som af princip ikke ønsker at lave positiv særbehandling af en bestemt befolkningsgruppe.
Ikke kun flygtninge
Derpå blev forslaget ændret til at kunne gælde alle arbejdsløse, som skal i praktik eller løntilskudsjob. Dog kun, hvis de opfylder særlige kriterier: Jobcentret skal vurdere, at praktikken eller løntilskudsjobbet med stor sandsynlighed fører til ordinær beskæftigelse, og arbejdspladsen skal være vanskelig at nå med offentlig transport.
Det forslag blev mandag vedtaget af et snævert byrådsflertal bestående af Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF, Venstre, Radikale og Lokaldemokraterne, i alt 13, mod De Konservatives og Dansk Folkepartis 12 stemmer.
Ifølge beskæftigelsesudvalgets formand, Allan Berg Mortensen (EL), er der sund økonomisk fornuft i vedtagelsen. Kommunen har nemlig regnet sig frem til, at hvis ordningen skaffer en person i ordinært arbejde et halvt år efterfølgende, vil det spare kommunen mellem 50.000 og 90.000 kr.
Stil krav
Marlene Harpsøe (DF) kaldte forslaget en bjørnetjeneste i forhold til flygtninge, selv om det nu er udvidet til ledige generelt.
- Hvis vi skal sikre en integration, skal vi stille nogle krav til de mennesker, der skal integreres i det danske samfund. Der er så mange andre mennesker, som skal stå tidligt op for at nå frem til en arbejdsplads, sagde hun.
Samme melding kom fra De Konservative, som advarede mod et barnepigesamfund, hvorimod Socialdemokratiets Duygu A. Ngotho fastslog, at der er tale om særlige forhold, hvor det er vanskeligt eller umuligt at nå frem til en byggeplads med offentlig transport tidligt om morgenen.
Kun om morgenen
Venstre understregede sin tillid til, at jobcentret vil være i stand til at skønne, hvornår hjælp til transport er nødvendig. Desuden påpegede partiet, at de omfattede kun bliver kørt om morgenen, men selv må finde ud af at komme hjem efter fyraften.
En enkelt konservativ, Andres Drachmann, havde forståelse for ønsket, fordi han selv har arbejdet hos entreprenøren og kender udfordringerne. Han fandt imidlertid ordningen for bredt formuleret, og derfor stemte også han imod.
Men altså forgæves. Flertallet på 13 mod 12 vedtog at indføre muligheden.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.