Udbetalelse af barselsdagpenge, boligstøtte, familieydelser, social pension eller international pension. Det er blandt andet det, de klagesager om Udbetaling Danmark handler om, som Ankestyrelsen har behandlet i 2017.
I 2017 behandlede og afgjorde Ankestyrelsen cirka 3.400 klager over Udbetaling Danmarks afgørelser. Det er omkring 1.100 klager mere end i 2016.
Ifølge Ankestyrelsens redegørelse for sagsbehandlingen på området i 2017 har Udbetaling Danmark i 34 pct. af tilfældene lavet fejl i afgørelserne, og det betyder, at Udbetaling Danmark i disse tilfælde ikke har levet op til forvaltningslovens krav.
I 25 procentpoint af sagerne har Ankestyrelsen hjemvist – og dermed underkendt – Udbetaling Danmarks afgørelser. De resterende 9 procentpoint af afgørelserne er blevet omstødt.
Særligt slemt i boligstøttesager
34 pct. af de klagesager, som Ankestyrelsen har modtaget, handler om boligstøtte. I de sager har Ankestyrelsen udtalt kritik af sagsbehandlingsfejl i 91 pct. I sager om social pension, har Ankestyrelsen til sammenligning udtalt kritik i 71 pct. af sagerne.
Samtidig viser redegørelsen, at Udbetaling Danmark heller ikke har levet op til de forvaltningsretlige regler, især når de har skullet partshøre eller begrunde afgørelserne.
I alt påtalte Ankestyrelsen sagsbehandlingsfejl i 65 pct. af de behandlede sager.
eo
Læs redegørelsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.