
Når en borger ikke selv er i stand til at give samtykke til at flytte i et særigt botilbud, fx en plejebolig, bliver afgørelsen truffet af Statsforvaltningen efter indstilling fra kommunen. Men hvis man som pårørende er utilfreds med et afslag på at flytte en borger til et botilbud, er klagemulighederne begrænsede.
Det fremgår af en ny principafgørelse fra Ankestyrelsen, som har været nødt til at afvise flere klager fra pårørende. Ifølge serviceloven, som senest blev ændret i oktober 2016, kan man nemlig kun klage, hvis man deler bolig med den person, der har fået afslag på botilbud, og man kan kun klage til Statsforvaltningen og ikke til fx Ankestyrelsen.
Heller ikke hvis man er værge for den pågældende, har man som pårørende uden fælles bopæl adgang til at klage.
Forældre og niece afvist
Ankestyrelsen har måttet afvise to konkrete klager, fordi klagerne, henholdsvis et forældrepar og en niece, ikke delte bolig med den borger, afgørelsen handlede om. Derfor har de ikke adgang til at klage.
I et tredje tilfælde måtte en klage afvises, selv om klageren boede sammen med den berørte, fordi der kun er klageadgang til Statsforvaltningen og ikke til Ankestyrelsen.
Alle sagerne vedrører personer, som 'modsætter sig flytning eller mangler evnen til at give informeret samtykke hertil', og ifølge reglerne kan kommunen indstille til Statsforvaltningen, at en borger optages i et bestemt botilbud, 'når det er absolut påkrævet for, at den pågældende kan få den nødvendige hjælp, og hjælpen ikke kan gennemføres i personens hidtidige bolig og den pågældende ikke kan overskue konsekvenserne af sine handlinger og den pågældende udsætter sig selv for at lide væsentlig personskade og det er uforsvarligt ikke at sørge for flytning'.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Socials artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Socials artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Social
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.